Spring naar content

Arzu heeft de Filippus-opleiding afgerond

Publicatiedatum: 19 augustus 2021

”Dit was voor mij de meest waardevolle opleiding ooit!” Aldus Arzu uit Azerbaijan. Ze kent God nu enkele jaren en wil niets liever dan dat andere moslims Hem ook leren kennen. Ze heeft afgelopen jaar de Filippus-opleiding gedaan en vertelt graag over haar ervaring.

“God kwam in mijn leven met één vers: ‘… want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt’ (Matteüs 6:8). Vanaf het moment dat ik voor God ben gaan leven, wilde ik Hem alleen maar beter leren kennen.
Om het Woord van God beter te begrijpen, om Hem door Zijn Woord beter te leren kennen en om anderen te vertellen over Hem, wilde ik de Filippus-opleiding doen.

In oktober 2020 heb ik besloten om deze opleiding te doen. Dit was denk ik wel de meest waardevolle opleiding ooit voor mij. Ik ben God dankbaar voor de kans dat ik niet een volgeling op afstand hoef te zijn maar dat ik mag weten dat ik Zijn kind en leerling mag zijn die dichtbij Hem is en blijft.

Samen met studenten met een andere achtergrond mochten we in verschillende talen God beter leren kennen. De groep bestond uit Arabisch-, Farsi- en Turkssprekende studenten. We hebben de lessen in onze eigen taal gekregen, we hebben gebeden en gezongen in ons eigen taal. Dit herinnerde mij telkens aan de grootheid van God, elke tong zal belijden dat Hij de Heer is.
Om meer inzicht te krijgen in het Woord van God had ik besloten de opleiding te doen. Maar tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik nog veel méér leerde: Ik leerde over vergeven, over dat ons denken vernieuwd moest worden. Maar ook hoe we kunnen omgaan met reacties van onze moslimfamilies en met andere moslims of christenen met een moslimachtergrond. Hoe wij het evangelie kunnen vertellen of samenwerken in een team om de gemeente te dienen. Ik had een mentor met wie ik alles kon delen en aan wie ik vragen kon stellen. Dit heeft mij enorm geholpen in mijn geestelijke groei.

Stage
Bijbelstudie voor vrouwen
Naast alle theorie en praktische lessen mocht ik ook stage lopen. Dit heb ik gedaan bij de Turkse pioniersplek in Almelo. Tijdens de Bijbelstudie voor vrouwen mocht ik ook lessen geven. Ik heb onder andere mogen vertellen over Mirjam (de zus van Mozes), Rebekka, Naomi, Ruth en Orpa. We hebben tijdens deze Bijbelstudiemomenten ook veel persoonlijke verhalen met elkaar gedeeld en voor elkaar gebeden en elkaar bemoedigd. Deze middagen ervaren we als gezegende momenten.

Sport- en speldagen
Met het team van de pioniersplek, die bestaat uit een aantal medewerkers van Evangelie & Moslims, de PKN-gemeente De Ontmoeting en VBG Ichtus hebben we in de zomervakantie sport- en speldagen georganiseerd. Voor mij was het de eerste keer dat ik echt in een team mocht meedraaien, dit vond ik een hele bijzondere ervaring. Als team waren wij de leden van het lichaam van Christus, en het viel mij op dat wij allemaal ook onze eigen rollen en talenten hadden.
Tijdens de sport- en speldagen was ik gastvrouw en mocht ik met mensen in gesprek gaan. Ik heb bijzondere gesprekken gehad met een aantal Turkssprekende vrouwen en ook een Duitssprekende Bulgaarse vrouw.
Omdat ik tijdens de opleiding geleerd heb dat relatie heel belangrijk is, probeer ik nu bij een vrouw met wie ik veel heb gesproken tijdens de sport- en speldagen ook echt een vriendschap te krijgen. Ik wil binnenkort ook weer bij haar op bezoek. Want ook de Heer ging bij mensen op bezoek en Hij is mijn grootste voorbeeld.
Tijdens deze middagen is ook het verhaal verteld over Jozef. Daarna mochten kinderen knutselen en werkjes doen. Ik mocht hiervoor de mantel van Jozef maken die de verteller van het verhaal aan had. Daarnaast mocht ik ook tassen maken waar kinderen op geverfd hebben.
Dienen in woord en daad was dit, naar mijn mening. Alles wat ik tijdens de opleiding heb geleerd kon ik toepassen tijdens mijn stage. Ik heb dit als een hele leerzame, gezegende periode ervaren en deel mijn vreugde in de Heer graag met anderen!

Lees hier meer over de Filippus-opleiding



Arzu -bijgesneden
Scroll naar boven